Gezondheid lijn verbeteren

Voor al je vragen over fokken, zwangerschap, de ukjes, etc.
Plaats reactie
Manouk
Fuzz
Fuzz

Gezondheid lijn verbeteren

Bericht door Manouk » vr mar 08, 2019 6:12 pm

Ik wist niet zeker of ik dit onder fokken of gezondheid moest plaatsen, dus daarom maar hier.
Wat doen jullie om de gezondheid van je lijnen te verbeteren? Is fokken gokken in jullie ogen of heb je er wel degelijk invloed op?
Uiteraard zorg ik voor gezonde ouderdieren uit bekende lijnen, en hou ik altijd de grootste en op het oog meest gezonde jongen aan om verder mee te fokken. Toch heb ik weleens dat een muis van mij bij een ander na een vrij korte periode overlijdt wat natuurlijk niet de bedoeling is. Kan pech zijn, want het is pas 2 keer gebeurd, maar vind het uiteraard vervelend en wil er alles aan doen om dit te voorkomen en m'n lijn zo gezond mogelijk te maken. Sowieso ook voor mezelf, ik wil gewoon muizen fokken met een zo goed mogelijke gezondheid. :D
Ben benieuwd naar tips en ervaringen van jullie!
Mousery Manouk's Muizen, fokker van kleurmuizen in de kleuren Siamees en Color Point Beige!

Alex
Fuzz
Fuzz

Re: Gezondheid lijn verbeteren

Bericht door Alex » za mar 09, 2019 6:46 am

Mooie vraag Manouk.
Ik volg even en denk zeker even mee.
Afbeelding

Anja
Fuzz
Fuzz

Bericht door Anja » wo mar 13, 2019 2:04 pm

Ik kies zowiezo gezondheid en de bouw, de Siamezen en showmuizen hebben vaak showsyndroom, daarom hou ik vaak een nest aan en kijk wat daarvan overleeft en aan de hand daarvan kies ik de beste, en zoek daar weer een man of vrouw voor.
Met andere lijnen doe ik kiezen op gezondheid, de bouw en de tekening, ik hou erg veel van die oogmaskers, maar dat is persoonlijke smaak.
De showmuizen zijn vaak vatbaarder bij andere mensen, andere voeding, omgeving en bacteriën.

Manouk
Fuzz
Fuzz

Bericht door Manouk » do mar 14, 2019 9:51 pm

Ja, daar zal het ook zeker aan liggen. Ik heb alleen showmuizen. Meer doen dan de gezondste uitkiezen kan ik ook niet echt doen... Er is ook geen pijl op te trekken, soms leven ze jaren en soms maanden.
Mousery Manouk's Muizen, fokker van kleurmuizen in de kleuren Siamees en Color Point Beige!

Anja
Fuzz
Fuzz

Bericht door Anja » zo mar 17, 2019 8:32 am

Manouk schreef:
do mar 14, 2019 9:51 pm
Ja, daar zal het ook zeker aan liggen. Ik heb alleen showmuizen. Meer doen dan de gezondste uitkiezen kan ik ook niet echt doen... Er is ook geen pijl op te trekken, soms leven ze jaren en soms maanden.
Ik ben al een aantal jaren bezig met die showmuizen, (Siamezen) wat ik koop valt binnen een maand ter plekke neer en 1 nestje is niet ouder geworden dan 4 weken, of de vrouwen worden niet drachtig, uiteindelijk heb ik zoveel uitval, dat ik liever mijn energie in mijn andere lijnen stop.
Ik hoop voor je dat je een hele gezonde lijn krijgt, het zijn namelijk prachtige muizen 😍🐭

Sas
Oppermuis
Oppermuis
Contacteer:

Bericht door Sas » di mar 19, 2019 9:32 pm

Wat een mooi onderwerp en goed geplaatst in dit forum hoor! Ik volg mee... Ik ben er een tijdje uit geweest, dus "showmuizen"? Weet je dat puur door waar ze vandaan komen of zijn het bepaalde kleurslagen die veel gefokt zijn voor shows de afgelopen jaren?
Life is more beautiful with animals in it

Afbeelding

☁ ▅▒░☼‿☼░▒▅ ☁

Saskia
Moddermuis
Moddermuis
Contacteer:

Bericht door Saskia » di mar 19, 2019 11:08 pm

Met showmuizen worden de muizen bedoeld die op een tentoonstelling goede predicaten scoren ;)

Plaats reactie